Article d’opinió d’Olga Miracle

Feminisme i música

Les arts no han estat, al marge del que durant molts segles s’havia entès, un món exclusivament d’homes. La música no n’és una excepció: inherent a l’ésser humà, la música ha servit per canalitzar emocions, pensaments i idees tant d’homes com de dones. En el transcurs de la història trobem nombroses mostres de dones artistes que, relegades a exercir el seu art amb dificultats o en l’àmbit domèstic, havien de lluitar per fer-lo conèixer o bé signar les seves obres amb pseudònims, per la qual cosa la “Història de la Música” és plena de noms masculins i injustament ha obviat un immens nombre de destacades compositores i intèrprets de tots els temps.

Amb mil·lennis d’antiguitat del que anomenem art i cultura de la humanitat, curiosament és ben tard que s’inicia el fenomen “feminisme i música”, o més ben dit quan això comença a fer-se notori i es redescobreixen compositores de tots els temps i surten a la llum les seves obres. La música sovint va darrere les arts plàstiques i la literatura. Des del meu punt de vista i experiència més personal, puc afirmar que a l’escola sí que vaig estudiar destacades dones escriptores, pintores i pedagogues, però se’m fa difícil recordar el nom d’alguna compositora. I durant anys i anys d’estudis al Conservatori Superior de Música, rarament s’interpretava alguna obra escrita per una dona, tenint en compte que n’hi ha hagut tantes al llarg de la història. Senzillament no es coneixien, no s’havien inclòs als plans d’estudis i probablement les nostres professores i professors no en tenien coneixement.

En el camp de la música, el “feminisme” entès com a impàs reivindicatiu per incloure la música de les compositores al circuit acadèmic, als plans d’estudis i al coneixement general, es comença a fer palès en els anys vuitanta i noranta del segle XX (és a dir, ben tard! Però com diuen, val més tard que mai): la investigació musicològica en el món occidental fa un gir clar per fixar-se en alguns noms de compositores de l’època medieval, de l’època barroca, del romanticisme i en general de totes les èpoques. I avui dia, gràcies a les investigacions i sobretot internet, tenim accés a la seva música; sorprèn l’immens llegat d’obres editades, arxivades en centres documentals, museus i editorials, i perfectament accessibles.

El projecte sobre música d’autores que actualment estic desenvolupant s’anomena “Madre non mi far Monaca” (Mare, no em facis monja); aquest títol prové d’una cançó que va ser una tonada molt coneguda al llarg del segle XVI, que va transcendir temps i fronteres i es va fer coneguda a diversos llocs d’Europa: se’n coneixen versions en italià, alemany, francès i anglès. La tonada va ser tan popular que fins i tot va influir en la música culta d’èpoques posteriors durant molts anys. Respecte al text de la cançó, tot i que en algunes les paraules varien, en moltes expressa la tristor d’una noia que es veu abocada a ser allò que no vol. Segurament aquest era el sentiment de moltes dones de l’època que no van poder realitzar el seus anhels. Tanmateix, moltes dones de l’època, des de la seva condició de religioses, tot i que potser a l’inici no sempre fos per voluntat pròpia, varen poder tenir accés a l’estudi i la cultura, i en molts casos, esdevenir nostrades compositores.

Els concerts d’aquest projecte, que realitzo amb la col·laboració d’altres músics especialitzats, fan un recorregut per la música del segle XVII i començament del XVIII amb obres de dones que, contravenint els hàbits de l’època, es van dedicar plenament a la música, ja fos des de la seva posició de religioses o, encara més meritori, des d’altres àmbits de la societat. S’hi inclouen obres d’Isabella Leonarda (de qui s’acaben de commemorar els 400 anys del seu naixement), Caterina Assandra, Barbara Strozzi i Élisabeth Jacquet de La Guerre.

Tornant a la meva experiència, he de reconèixer que vaig acabar la carrera de cant sense conèixer aquests noms perquè, com he dit abans, encara no formaven part del reconeixement acadèmic, però també voldria constatar que no vaig trigar a interessar-me per la seva existència; sabia que calia trobar bona música de genis femenins de la història, i especialment de l’època barroca, que és un dels meus focus d’interès des de fa molts anys. I les vaig trobar. També sento el compromís de cercar repertori adient d’aquestes autores per a la Coral Sant Medir; i des de l’entitat i la voluntat musical amb la qual sempre cerquem enriquir-nos, trobar els moments adients per treballar-lo. Leonarda, Assandra, Strozzi, La Guerre: és un goig seguir descobrint la seva música cada dia i així voldria que elles, des del seva més íntima voluntat creativa, genialitat i lluita com a dones artistes, se sentissin ara satisfetes de ser reviscudes i interpretades al segle XXI.

Olga Miracle

Directora de tècnica vocal de la Coral Sant Medir

www.olgamiracle.com

Viatge a Múnic

ÈXIT ESCLATANT, MALGRAT LA CLIMATOLOGIA Vam aprendre amb la pandèmia que res atura la Coral Sant Medir. Aplicat al viatge a Múnic cal parlar que quasi res atura la Coral... del tot. La nevada més gran i les temperatures més baixes del segle (XXI) van condicionar-nos...

Entrevistem Ramon Beltran

1a Part: Viure la Música amb Ramon Beltran Arellano Director de Coral Sant Medir 50 anys. Nascut a Barcelona, el 1973. Professor de música, pianista i director de corals des de 1997. Feliçment casat amb Asel·la Viñas, pedagoga de formació, amb qui formen un equip...

Finestra al barri -Reflexions

Inauguració d'un tanatori al barri de Sants El passat dia 13 de juliol, es va inaugurar el Tanatori de Sants, per tant, ja s'ha posat en marxa. Fa com un any que ho vam saber i uns quants veïns i algunes associacions ens vam començar a reunir i a queixar-nos perquè no...

Entrevistem l’Oleguer Suñé Salvat

El cantaire més gran dels homes en actiu, i un dels qui pensa que la CSM és més que una coral. 87 anys. Nascut a Barcelona, el 1936. Del carrer Olzinelles, de tota la vida. Administratiu. Feliçment casat amb Montserrat Trepat. Pare de família, amb tres fills (Oleguer,...

El río de la Música.

El llibre-guia turística ideal per a les vacances El río de la Música. Del Jazz y Blues al Rock. Desde Memphis a Nueva Orleans. A través del Misisipi. Miquel Jurado. Redbook Ediciones. Ma Non Troppo. Barcelona, 2019. Enquadernació: rústica amb solapes. 240 x 170 mm....

En Pinxo i la música africana.

En Pinxo i la música africana. Llibre musical / Magali Le Huche. - Barcelona: Estrella Polar, 2018.- Col·lecció Llibres de sons; Sèrie En Pinxo Temàtica: Infantil, de 3 a 5 anys Magali Le Huche va néixer a la regió de París l'any 1979. Es va llicenciar en Arts...

L’Escola de Música Segura va obrir les seves portes l’any 1948.

Amb la senyoreta Carme Segura Final de curs anys 1964/65 En aquella època hi havia poques escoles de música al veïnat, i amb la Carme Segura al capdavant, “la senyoreta” pels que la coneixien, es va convertir en un referent de l’època, ensenyant als diferents alumnes...

L’auca dels tres minyons ronseros que no relata la visita dels cantaires de Sant Medir al Santuari de Lluc.

En els primers dies d’abril d’aquell any, el fred, un cop hagué causat algun estrall per la contrada, ja havia entregat els seus dominis a la tebiesa. Dins una de les cases d’un petit poble de l’illa de Mallorca estaven asseguts tres minyons amb les cames sota les...

Festa Major Musical -Coral Sant Medir

Festa Major Musical de la Coral Sant Medir 14, 15 i 16 d’abril de 2023                              X Aniversari del Cicle d’Espectacles Musicals  Cap de setmana de Cantar i Ballar a cor què vols, cor què desitges!  A Coral Sant Medir estem bojos per la música! A més...